Para
imam mazhab sepakat bahawa haddd minum khamrdapat dilaksanakan bila yang
bersangkutan minum bukan kerana dipaksa tapi kemahuannya sendiri. Meminum
sedikit atau banyak adalah sama dan tetap harus menjalani hukuman. Orang yang
minum khamr tapi tidak membuatnya mabuk juga tetapwajib menjalani
hukuman.Demikian itu adalah untuk antisipasi.Sama halnya dengan seseorang yang
hanya mencium wanita yang bukan mahramnya hukumnya tetap haramkerana ciuman
dapat menyebabkan terjadinya perzinaan. Alasan yang lebih kuat dalam hal ini
adalah haddis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Hakim: “Sesiapa yang meminum
khamr maka deralah ia”.
Imam
yang empat sepakat bahawa pengakuan orang yang meminum khamr walau hanya satu
kali menetapkannya telah minum khamr. Mazhab Hanafi menetapkan syarat bahawa
pengakuan harus dinyatakan dua kali sengan ungkapan: “saya telah minum khamr,”
atau “saya telah meminum minuman yang memabukkan”. Menurut pendapat yang paling
sahih dikalangan mazhab ini, seseorang tidak dikenakan haddd dengan kesaksian
yang palsu.
Demikian
juga dengan keadaan mabukdapat dijadikan bukti jika mabuknya sampai membuatnya
linglung, bicaranya ngelatur dan sampai tidak dapat membezakan mana yang baik
dan buruk. Mazhab Hanafi mengatakan bahawa yang dikatakan mabuk adalah orang
yang sampai tidak mengetahui sama sekali pembicaraannya dan pembicaraan orang
lain, tidak dapat membezakan langit dan bumi, tidak dapat membezakan lelaki dan
perempuan. Ia tahu bahawa yang dilihatnya adalah manusia tapi tidak dapat
mengenalinya. Mereka juga sepakat bahawa khamr adalah najis, haarm menjual
belikannya kepada orang Islam,sifatnya sebagai harta yang berharga telah batal.
Sehingga orang yang memecahkan botol atau tongnya tidak wajib menggantinya. Hal
ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w: “Sesuatu yang haram meminumnya haram pula
menjualnya dan memakan harganya, ia tidak dinilai sebagai harta maka tidak sah
dijadikan sebagai mahar atau upah kerja”.
No comments:
Post a Comment