Adapun
jika seseorang mencuri untuk kedua kalinya maka yang dipotong adalah kaki
kirinya dari persendian telapak kaki. Lalu kemudian bahagian pemotongan dibakar
dengan api supaya tidak mengalir darahnya ataupun dicelupkan pada minyak yang
panas sebagaimana yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w yang kemudian dilakukan
terus oleh para sahabat.
Diriwayatkan
bahawa Rasulullah s.a.w memerintahkan untuk memotong tangan pencuri pada
pergelangannya lalu berkata kepada para sahabatnya: “Potonglah lalu panaskan”.
Kemudian
para ulama berbeza pendapat ketika pencuri tersebut kembali melakukan pencurian
ketiga kalinya apakah hukumannya tetap dipotong atau tidak.
Mazhab
Hanafi – Jika seorang pencuri telah dipotong tangan kanan dan kaki kirinya
kemudian dia kembali melakukan pencurian maka tidak dilaksanakan kembali
padanya hadd potong akan tetapi hukuman yang wajib baginya adalah mengganti
rugi barang yang dicuri dan dikurung atau dipukul sampai dia benar-benar
bertaubat. Kerana tujuan dari hadd mencuri dalam syariat adalah untuk membuat
pelakuserik bukan untuk memusnahkan nyawanya. Dan setiap hadd yang akan
menyebabkan kematian seperti orang mati maka bukan hadd yang disyariatkan.
Kemudian perlu diketahui bahawa setiap hukuman potong yang akan menyebabkan
hilangnya kemampuan seseorang untuk mengambil dan berjalan maka yang demikian
tidak disyariatkan dalam Islam. Sebagaimana yang disinggung dalam perkataan Ali
bin Abu Thalib RA: “Aku sungguh malu kepada Allahjika aku tidak menyisakan
baginya tangan yang digunakan untuk makan dan membersihkan najis, begitupun
juga kaki yang digunakan untuk berjalan”. Dengan perkataan inilah Ali menentang
perkataan para sahabat yang lain sedangkanmereka (sahabat lain) hanya diam
menunjukkan setuju. Kerana itu maka pendapat ini dianggap sebagaiijma’ sahabat.
Mazhab
Maliki dan Syafi’e – Jika seseorang mencuri maka haddnya adalahdipotong tangan
kanannya dimulai dari pergelangan tangannya kemudian dimasukkan kedalam
minyakyang panas atau api. Jika dia kembali mencuri untuk kedua kalinya maka
yang dipotong adalah kaki kanannya. Jika masih kembali mencuri pada kali kelima
maka dia dikurung dan dikenakan hukum ta’zir. Kemudian pencuri yang tidak
dikenakan hadd kerana pencuriannya atau ada syubhat yang menyebabkan haddnya
gugur maka hukumannya adalah ta’zir sesuai kemaslahatan yang dipandang baik
oleh imam sehingga menjadikannya serik untuk melakukan perbuatan tersebut.
No comments:
Post a Comment