Bila
seseorang mati sebab didera atau dipukul,maka si hakim dan para saksi dalam
pengadilan tidak berdosa dan tidak dikenakan diat. Ini adalah kesepakatan
seluruh ulama.
Adapun bila ia mati ketika menjalani hukuman atas kesalahan yang
tidak dikenakan hukuman hadd maka dalam hal ini antara Malikiah dan Hanafiah
terdapat perbezaan pendapat.
Mazhab
Maliki – bila ia mati kerana menjalani hukuman dera atau pukul jika menurut
dugaan berat (zann) si hakim bahawa si penjahatitu akan selamat (tidak akan
apa-apa),maka ia tidak berdosa dan tidak terkena kewajipan diyat. Tapi bila ia
ragu-ragu (syak) akan keselamatannya kemudian seseorang itu mati maka ia wajib
menanggung diyat yang dibayar oleh aqilah (kerabat).
Dan
apabila dugaan beratnya (hakim) si penjahat tidak akan selamat (akan mati) bila
didera atau dipukul maka si hakim yang membuat keputusan wajib menjalani
hukuman qisas.
Dugaan
(zann)dan keraguan (syak) itu dapat diketahui dari keputusan hakim atau dari
indikasi-indikasi yang memberi tunjukan kearah itu seperti keputusannya atas
kesalahan yang tidak dikenakan hukuman hadd. Sebaliknya bila kesalahannya
adalah kesalahan yang menyebabkan wajib hadd, maka orang yang mati kerananya
tidak berpengaruh apa-apa terhaddap si hakim tidak berdosa dan tidak pula
terkena kewajipan membayar diyat.
Para
sahabat berpendapat bahawa seorang imam meskipun kekuasaan dan hak berada di
tangannya namun ia tidak dibenarkan menghilangkan nyawa seseorang kecuali dalam
pelaksanaan hadd. Jika tidak maka ia wajib menebysnya dengan membayar denda.
Tapi ia tidak dikenakan hukuman dosa sebab ia punya hak dan sewenangnya untuk
memberikan pengajaran kepada siapa sahaja yang bersalah.
Dalam
tata cara pelaksanaan hadd, pukulan yang dilakukan tidak boleh sampai melukai
apalagi membinasakan. Ia hanya sekadar memberikan rasa sakit.
Mazhab
Hanafi – tidak ada kewajipan membayar ganti rugi (Dlaman) atas para saksi dalam
pengadilan kerana kesaksian mereka sebenarnya adalah kesaksian atas hukuman
(pukulan) yang pada dasarnya tidak membinasakan. Demikian juga dengan qadi yang
menetapkan keputusan ia tidak wajib membayar dhaman sebab sebenarnya keputusan
yang ia buat adalah keputusan hukum pukul yang tidak sampai mematikan. Menurut
mazhab ini, yang menanggung akibat dari kematian itu adalah tukang pukul yang
melaksanakan perintah si hakim. Meski demikian ia tidak wajib membayar dhaman
sebab ia juga sebenarnya juga tidak bermaksud untuk membunuh dengan demikian
pada dasarnya tidak ada kewajipan dhaman kes ini.
No comments:
Post a Comment