‘Ashir
apabila dimasak sampai berkurang sepertiganya (1/3) maka dinamakan thalaa dan
bila berkurang sampai separuh (1/2) dinamakan munasshaf dan bila berkurang
lebih dari separuh dan seterusnya dinamakan baaziq. ‘Ashir yang di masak
apabila memabukkan tidak boleh diminum sedikit atau banyak. Baik ia kelihatan
mendidih atau tidak kerana barangkali sudah pernah mendidih ketika dimasak
kemudian dingin kembali, sehingga ketika diminum ia tampak tidak mendidih.
Diriwayatkan
bahawa Umar bin Khattab berkata: “Aku mencium bau minuman dari mulut si Fulan,
sehingga Umar menduga kalau orang tesebut telah meminum thalaa. Kata Umar
selanjutnya: Lalu aku bertanya, apa yang ia minum kalau memabukkan, maka aku
memukulnya”. Singkat cerita, Umar akhirnya memukul orang tersebut. Atsar ini
dikeluarkan Imam Malik dengan sanad yang sahih. Pendapat ini disepakati
dikalangan Malikiah, Syafi’eyah dan Hanabilah. Jelasnya syarat boleh meminumnya
menurut mereka adalah bila ‘ashir tersebut belum membuat mabuk.
Mazhab
Hanafi – ‘Ashir yang berkurang sepertiganya kerana dimasak haram meminumnya.
Demikian juga bila berkurang sampai batas maksima (menurut biasanya). Tapi
dengan syarat ia harus dicampur dengan keju kerana dengan dicampur dengannya ia
menjadi lebih enak dan menyenangkan. Orang-orang tidak bermoral sangat gemar
meminumnya. Adapun bila berkurang sampai dua pertiga (1/3) hukumnya halal
diminum meskipun berubah baunya. Tapi dengan syarat bila tujuan meminumnya
adalah untuk menguatkan tenaga. Bila tujuannya hanya untuk kesenangan maka
hukumnya tetap haram. Ini berdasarkan atsar yang dikeluarkan oleh Nasai dari
jalan Abdullah bin Yazid al-Khuthaimi, ia berkata: Umar menulis: “Masaklah
minuman ‘ashirmu sampai berkurang dua bahagian syaitan dan satu bahagianmu
(disahkan oleh al-Hafiz dalam kitab al-Fath)”.
No comments:
Post a Comment