Haram
hukumnya merubah khamr menjadi cuka dan ia tidak menjadi suci dengan dirubah
seperti itu. Ini adalah pendapat ulama mazhab Malikiyah dan Hanabilah. Hal ini
menurut mereka berdasarkan riwayat dari Anas bahawa Nabi s.a.w pernah ditanya
tentang khamr yang dirubah menjadi cuka. Nabi s.a.w menjawab: Tidak (Riwayat
Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Tirmizi dan ia mensahkannya).
Pendapat
ini juga berdasarkan riwayat dari Anas bahawa Abu Talhah pernah bertanya kepada
Nabi s.a.w tentang anak-anak yatim yang mewarisi khamr. Nabi s.a.w menjawab:
“Tumpahkan saja”. Talhah berkata: “Kenapa tidak kita rubah sahaja ia menjadi
cuka? Jawab Nabi s.a.w: “Tidak”. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Mazhab
Hanafi – khamr yang berubah jadi cuka hukumnya adalah halal. Baik yang berubah
sendiri atau yang sengaja dirubah. Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w
ertinya: “Sebaik-baik yang diawetkan adalah cuka”. Sedangkan sabdaNabi s.a.w
yang lain adalah ertinya: “Sebaik-baik cuka kalian adalah cuka khamr kalian”.
Alas an lain yang mereka kemukakan adalah kerana dengan merubahnya menjadi cuka
maka unsure yang dapat merosakkan atau yang membahayakan padanya telah hilang
dan yang tinggal hanya unsure manfaatnya saja. Unsure manfaat tersebut salah
satunya adalah bahawa dalam khamr terdapat manfaat untuk membersihkan empedu
dan dapat menambah selera makan dan lain-lain. Maka jika yang tersisa hanya
unsure manfaatnya saja tentulah ia menjadi halal. Khamr yang berubah menjadi
cuka dapat mensucikan bejana kerana seluruh zat atau unsure kekhamrannya telah
hilang sama sekali kecuali khamr yang tidak mengandungi unsure cuka. Akan
tetapi dikatakan bahawa ia tetap dapat mensucikan.
Mazhab
Syafi’e – apabila perubahannya disebabkan perpindahan dari sinar metahari ke
tempat yang teduh atau apa sahaja yang dapat membuatnya berubah dengan
sendirinya maka pendapat yang paling jelas dalam mazhab ini adalah halal dan
suci lagi mensucikan.
No comments:
Post a Comment