Mazhab
Hanbali – boleh minum khamr ketika makanan tersangkut di tenggorokan atau dalam
keadaan sangat haus sementara yang ada saat itu hanya khamr. Adapun berubat
dengan khamr hukumnya tidak boleh kerana Nabi s.a.w bersabda ertinya:
“Sesungguhnya ia (khamr) bukanlah ubat tapi adalah penyakit”
Mazhab
Maliki, Syafi’e dan Hanbali – wajib meminum khamr dalam keadaan tercekik kerana
makanan dan tidak ada minuman lain selain khamr. Demikian juga boleh membuatnya
sebagai ubat jika tidak ada yang lain dengan syarat harus berdasarkan petunjuk
doktor yang adil atau jika ia sendiri tahu jenis dan kadar penyakit bagaimana
yang mengharuskan meminum khamr. Jenis kes semacam ini sama dengan bolehnya
berubat dengan najis seperti bangkai atau kencing manusia.
Mazhab
Syafi’e – pendapat yang sah (yang paling sahih) dalam mazhab ini adalah haram
meminum khamr kendatipun ntuk ubat atau kerana haus. Alasannya kerana ketika
Nabi s.a.w ditanya tentang berubat dengan khamr, beliau menjawab ertinya:
“Sesungghunya ia bukanlah ubat tapi ia adalah penyakit”. Maksudnya Allah telah
menghilangkan manfaat khamr ketika ia telah mengharamkannya.
No comments:
Post a Comment