Para ahli fiqh sepakat bahawa suami jika menafikan
kehamilan dengan mengaku bahawa ia telah melakukan istibra maka boleh terjadi
kehamilan dan pelaksanaan li’an. Adapun jika seorang suami menafikan kehamilan
secara mutlak maka para ulama dalam hal ini berbeza pendapat
Malikiah – tidak wajib li’an dengannya. Sementara
ulama Syafi’eyah dan Hanabilah berkata: mereka menetapkan syarat jika ia tidak
menafikan si anak sementara kehamilan telah terjadi maka tidak dibenarkan
baginya untuk menafikannya dengan li’an setelah terjadi kelahiran. Hujah mereka
dalam hal ini adalah atsar-atsar yang mutawatir dari hadis Ibn Abbas,Ibn Masud,
Anas,Suhail bin Sa’d bahawasanya Rasulullah s.a.w ketika memutuskan perkara
dengan li’an diantara dua pihak yang menjatuhkan li’an, berkata: jika si
perempuan melahirkannya dengan ciri-ciri seperti ini maka aku melihat si lelaki
telah benar dan jujur”. Jadi hal ini menunjukkan bahawa si perempuan mengandung
dimasa li’an berlangsung.
No comments:
Post a Comment