Para
pembesarmazhab berbeza pendapat dalam hal ukuran (nisab) atau batas banyaknya
barang curian agar hukuman potong tangan dapat dilaksanakan terhaddap seorang
pencuri.
Mazhab
Hanafi – nisab harta dalam hadd pencurian adalah satu dinar atau sepuluh dirham
baik murni atau tidak atau senilai dengan salah satunya. Dikatakan juga untuk
barang selain dari yang dua itu disamakan nilainya dengan nilai dirham dan jika
barang tersebut adalah emas maka disyaratkan merupakan barang yang beredar
dikalangan masyarakat. Adapun dalil ulama Hanafiah dalam penentuan nisab ini
adalah: “Diriwayatkan dari Ibnu Abbas dan Ibnu Umi Aiman, mereka berkata: Harga
perisai ketika Rasulullah s.a.w memotong tangan pencurinya adalah sepuluh
dirham”.
Mazhab
Maliki – nisab harta curian adalah tiga dirham murni. Maka sesiapa yang
mencurinya atau mencuri barang yang senilai atau lebih dari tiga dirham murni
maka dikenakan hadd. Adapun dalil ulama Malikiah sebagai berikut: “Diriwayatkan
dari Nafi’ dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w memotong tangan yang mencuri
perisai seharga tiga dirham”. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, imam
Malik bin Anas berkata: “Uthman bin Affan memotong tangan orang yang mencuri
barang seharga tiga dirham dan ini merupakan pendapat paling kuat menurutku
dalam hal ini”.
Mazhab
Syafi’e – nisab dalam mencuri adalah seperempat dinar atau barang-barang lain
yang senilai dengannya. Ulama Syafi’eyah berdalil dalam nisab ini dengan sebuah
haddis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim melalui jalan (isnad)
Azzuhri dari ‘Amrah dari Siti ‘Aisah bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:
“Pencuri dipotong tangannya jika mencuri seperempat dinar dan selebihnya”.
Demikian juga dengan haddis imam Muslim yang diriwayatkan melalui Abu Bakar bin
Muhammad bin ‘Amru bin Hazm dari ‘Amrah dari Siti ‘Aisah Rasulullah s.a.w telah
bersabda: “Tidaklah dipotong tangan pencuri kecuali jika mencuri seperempat
dinar atau lebih”.
Mazhab
Hanbali – Tiga dirham dan seperempat dinar keduanya merupakan nisab dalam hadd
mencuri dan sesiapa yang mencuri salah satu darinya atau yang senilai dengannya
maka dikenakan hadd. Pendapat ini berdasarkan haddis yang diriwayatkan Ibnu
Umar dan juga Haddis Siti ‘Aisah. Disebutkan juga dalam haddis yang
diriwayatkan Imam Ahmad dari Haddis ‘Aisah bahawa Rasulullah s.a.w telah
bersabda: “Potonglah tangan pencuri (jika mencuri) seperempat dinar dan jangan
pada yang kurang daripadanya”.
terimakasih!
ReplyDelete