Seorang
lelaki tidak dihalalkan menikah dengan mahramnya seperti ibunya, saudara
kandungnya dan segala perempuan yang haram baginya kerana senasab atau kerana
sesusuan. Jika ia melakukannya (menikahinya) dan kemudian menyetubuhinya
sementara ia tahu bahawa hal tersebut tidak boleh baginya (haram), maka ia
wajib dikenakan hukuman hadd, kerana
akad yang ada tidak pada tempatnya. Dengan demikian maka sifat “syubhat”
tidak dapat melekat pada akad tersebut dan kemudian anak yang lahir kelak
dihubungkan kepadanya yakni dianggap sah sebagai anaknya.
Mazhab
Hanafi – mereka berpendapat hadd dalam kes seperti ini tidak wajib dilaksanakan
meskipun orang tersebut misalnya mengatakan: saya tahu bahawa hal tersebut
haram bagi saya. Hanya sahaja ia wajib memberikan mahar kepada perempuan
tersebut dan jika membuahkan anak maka anak tersebut dinisbahkan kepadanya.
Kemudian ia wajib dihukum dengan hukuman yang lebih berat dari sekadar hukuman
ta’zir. Demikian itu adalah kebijakan dari imam bukan hadd yang ukurannya telah
ditetapkan berdasarkan hukum syara’. Dan hukuman ta’zir ini pun hanya berlaku
untuk orang yang mengetahui keharaman perbuatannya. Jika tidak maka ia tidak
mendapat hukuman apa-apa. Tidak hadd tidak juga ta’zir.
No comments:
Post a Comment