Seorang
perempuan merdeka yang tampak hamil sedangkan diketahui bahawa ia tidak
mempunyai suami atau seorang hamba perempuan hamil sedang ia tidak mempunyai
suami atau tuan. Dalam hal ini terdapat beberapa pendapat ulama:
Mazhab
Hanafi – mereka berpendapat bahawa seorang perempuan merdeka yang tampak hamil
sedangkan ia tidak mempunyai suami atau seorang hamba hamil sedangkan ia tidak
memiliki suami atau tuan maka haruslah terlebih dahulu ditanya. Jika ia mengaku
bahawa ia dipaksa untuk melakukannya atau persetubuhan yang mereka lakukan
adalah persetubuhan syubhat maka pengakuannya tersebut dpat diterima dan hadd
tidak dilaksanakan. Kerana statusnya saat itu adalah selaku orang yang mengaku
kemudian mendakwa bahawa ia melakukannya (zina) kerana dipaksa
Mazhab
Syafi’e – pendapat mereka dalam persoalan diatas adalah perempuan sama sekali
tidak wajib dihukum hadd meskipun dalam dakwaannya selaku orang yang sipaksa
melakukan zina tidak mengajukan bukti atau tanda yang mendukung akan kebenaran
dakwaannya dan tidak pula menghaddirkan saksi bahawa mereka telah rasmi sebagai
suami isteri jika ia mendakwa bahawa antara mereka telah ada hugungan
pernikahan. Kerana hukuman hadd itu tidak dapat dilaksanakan kecuali bila
didukung oleh fakta yang kuat iaitu adanya saksi atau pengakuan sementara dua
hal tersebut tidak ditemukan dalam kes ini. Alas an lainnya adalah kerana hudud
dapat gugur bila terdapat syubhat. Kes semacam ini adalah syubhat sebab
semata-matanya adanya bukti kehamilan tidak dapat dijadikan alas an hukum untuk
menetapkan hukuman hadd tapi mestilah ada pengakuan atau saksi
Mazhab
Maliki - pendapat mereka dalam hal ini adalah jika seorang perempuan itu adalah
penduduk setempat dan bukan pendatang maka hadd wajib dilaksanakan. Sementara
pengingkaran perempuan tersebut dan bukan pendatang, maka hadd wajib
dilaksanakan. Sementara pengingkaran perempuan tersebut tidak dapat diterima
kecuali apabila ia sanggip membuktikannya dengan sesuatu yang menunjukkan
bahawa ia memang dipaksa atau dengan
menunjukkan bukti bahawa ia telah menikah dengan lelaki tersebut atau alasan
apa sahaja yang mendukung kebenaran dakwaannya. Kerana dengan adanya bukti
kehamilan maka hadd sesungguhnya telah wajib dilaksanakan dan tidak dapat gugur
kecuali dengan satu kesaksian (bayyinah). Adapun jika perempuan tersebut adalah
pendatang, maka pengingkarannya dapat diterima kerana adanya syubhat serta
tidak adanya bukti yang kuat untuk menjatuhkan hukuman hadd kepadanya.
No comments:
Post a Comment