Jika seseorang melontarkan qadzaf kepada orang lain
lalu menghadirkan para saksi yang fasik, maka dalam hal ini terdapat dua
pendapat.
Hanafiah – jika seseorang melontarkan qadzaf kepada
orang lain lalu ia menghadirkan empat orang saksi yang fasik atas tuduhannya
yang menyatakan bahawa si mangsa telah berzina maka had tidak berlaku atas si
pelaku dan tidak dilaksanakan atas para saksi. Dalilnya adalah firman Allah
s.w.t: “dan orang –orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat
zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi”. (Surah al-Nur:4)
Namun dalam hal ini,si pelaku telah menghadirkan
empat orang saksi hingga akhirnya ia tidak harus dikenakan had qadzaf kerana
makana ayat di atas. Hal itu juga disebabkan kerana orang fasik termasuk orang
yang layak untuk memberikan kesaksian sementara telah ditemukan syarat-syarat
kesaksian atas perbuatan zina. Iaitu keberadaan para saksi yang dating serentak
dihadapan hakim yang memberikan kesaksian zina.
Syafi’eyah – had qadzaf tetap dilaksanakan atas para
saksi yang fasik kerana mereka tidak termauk dari para saksi yang dimaksudkan
didalam ayat yang memiliki sejumlah syarat dalam hal diterimanya kesaksian.
Ertinya mereka tidak layak menjadi saksi dan ertinya mereka benar-benar murni
dianggap sebagai pelaku qadzaf jika turut memberikan kesaksian. Namun ada
pendapat lain mengatakan bahawa had tidak dilaksanakan atas mereka sesuai
dengan mazhab ulama Hanafiah.
No comments:
Post a Comment