Para
ulama sependapat bahawa hadd mencuri harus berdasarkan kepada dua saksi lelaki
yang adil sebagaimana dalam penetapan hak yang lain kecuali zina dan juga dapat
didasarkan kepada ikrar atau pengakuan pelakunya bahawa dia telah melakukan
pencurian. Hadd mencuri dapat dilaksanakan cukup dengan satu kali ikrar dari
seorang yang berakal sihat dan telah baligh,kerana sebuah ikrar tidak
mengandung unsur tuduhan sebagaimana hak-hak lain yang cukup dengan satu kali
ikrar.
Mazhab
Hanbali dan Imam Abu Yusuf dari Hanafiah – Hadd mencuri harus berdasarkan
kepada duakali ikrar dan tidak cukup jika hanya dilakukan sekali. Adapun dalil
mereka dalam halini adalah adanya sebuah riwayat yang bersumber dari Abu
Umayyah al-Makhzumi dia berkata: “Suatu hari seorang pencuri yang mengakui
perbuatannya pernah dibawa kehaddapan Rasulullah s.a.w namun tidak ditemukan
padanya barang hasilcurian”. Rasulullah s.a.w berkata: “Saya tidak yakin
kamumencuri”.pencuri tersebut menjawab: “Saya telah mencuri wahai Rasulullah”.
Rasulullah s.a.w kembali bertanya sampaidua atautiga kali. Lalu kemudian memerintahkan
untuk dipotong tangannya. Setelah itu kembali dihaddapkan kepada Rasulullah
s.a.w. dan beliau berkata: “Beristighfar dan bertaubatlah kamu kepada Allah”.
Dia berkata: “Aku meminta ampun kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya”. Lalu
Rasulullah s.a.w berkata: “Ya Allah terimalah taubatnya”. Rasulullah s.a.w
mendoakannya sebanyak tiga kali. Haddis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad, Nasai
dan Abu Daud dan orang-orang dalam sanad tsiqah. Maka wajib bagi seorang hakim
untuk menganjurkannya orang yang berikrar agar kembali melakukan ikrar sebagai
tindakan kehati hatian kerana hadd itu harus digugurkan jika ada hal-hal yang
meragukan (syubhat).
No comments:
Post a Comment