Jika
saksi melakukan kesalahan dalam kesaksiannya kepada si pencuri sedangkan
hukuman hadd sudah dilaksanakan seperti misalnya mereka terbukti berbohong atau
ada pengakuan dari orang lain bahawa dialah pelaku pencurian yang sebenarnya
bukan orang yang tertuduh pertama atau ternyata berdasarkan bukti yang kuat
bahawa pelakunya bukan orang yang tertuduh tadi atau adanya pengakuan dari
kedua saksi bahawa terjadi kesalahan dalam melaksanakan kesaksian terhaddap
orang yang dihukum maka wajib bagi hakim untuk memutuskan bahawa dua saksi
tersebut wajib membayar denda yang setimpal atas terpotongnya tangan si
tertuduh yang ternyata tidak bersalah tadi. Adapun jika dua saksi tersebut
mengatakan seperti berikut: “Sesungguhnya kami memang sengaja melakukan
kesaksian palsu atasnya kerana kami menaruh dendam terhaddapnya”, maka mereka
wajib membayar denda atas terpotongnya tangan si tertuduh tersebut. Namun tidak
boleh memotong tangan dua orang sebagai tebusan dari satu tangan kerana dinilai
sebagai tindakan kezaliman atas mereka berdua.
Mazhab
Syafi’e – jika dua orang telah melakukan kesaksian bahawa seseorang telah
mencuri, kemudian kesaksian mereka terbukti bohong setelah dilaksanakan hadd
kepada yang dituduh tersebut maka wajib bagi imam untuk memanggil kedua saksi
tersebut dan menanyakan sebab kesalahn dalm kesaksian mereka. Jika mereka
mengatakan: “Kami telah salah menuduhnya”, maka wajib bagi mereka untuk
membayar diyat atas tangan yang dipotong tersebut. Namun jika mereka
mengatakan: “Kami sengaja menuduh orang tersebut secara zalim”, maka tangan
mereka berdua dipotong secara qisas.
No comments:
Post a Comment