Sesungguhnya korban qadzaf memiliki hak untuk
memberikan maaf kepada pelaku qadzaf atas dirinya. Dengan kemaafan tersebut had
qadzaf dapat gugur dari si pelaku. Tentunya kemaafan yang diberikan korban
tersebut adalah keleluasaan baginya. Jika seseorang menuduh tuduhan berzina
kepada seseorang maka dibenarkan baginya untuk meminta redha atau maaf dari
korbannya dengan menghilangkan pengaruh buruknya dari dirinya. Jika si mangsa
mahu memberikan maaf kepadanya maka kemaafan yang diberikan tersebut sah. Baik
terjadi sebelum diangkatnya perkara ke meja hakim atau sesudahnya. Pendapat ini
diwakili oleh ulama Syafi’eyah dan Hanabilah.
Sementara ulama Malikiyah menyepakati pendapat
tersebut jika kemaafan tersebut diberikan sebelum perkara diangkat ke meja
hakim. Adapun jika perkara telah diangkat ke meja hakim maka kemaafan tersebut
tetap sah jika korban qadzaf bimbang buruknya nama baik atas dirinya dan jika
ia memang dikenal sebagai orang yang menjaga kehormatan diri dan tidak
berpengaruh tuduhan buruk apapun kepadanya maka kemaafan tersebut tidak sah.
Syafi’eyah dan Hanabilah – sesungguhnya had qadzaf
adalah hak bagi korban qadzaf meskipun didalamnya terdapat hak syariat. Namun
lebih diutamakan hak hamba kerana melihat keperluannya dan ketidakbutuhan
syariat. Adalah hal yang masuk akal bahawa seorang hamba dapat mengambil
manfaat dari had qadzaf secara khusus. Contohnya dalah sama dengan qisas dimana
tidak dilaksanakan kecuali dengan tuntutan pemilik haknya. Jadi pemilik hak had
tersebut berhak menggugurkannya hadnya dari pelaku qadzaf dan memberi maaf
kepadanya. Hal itu disebabkan kerana hak hamba dalam had qadzaf lebih dominant
dari hak syariat kerana didalamnya terdapat usaha menjaga kehormatan manusia.
Hanafiah – korban qadzaf tidak dibenarkan untuk
menggugurkan had qadzaf dari pelakuqadzaf. Selain itu juga tidak diharuskan
untuk memberikan kemaafan kepada pelaku qadzaf atau membebaskannya dari had
qadzaf. Hal itu disebabkan kerana didalam had qadzaf terdapat hak Allah s.w.t
yang lebih dominant. Dan tidak diperselisihkan lagi bahawa didalam had qadzaf
terdapat hak hamba dan hak syariat. Keradaan had qadzaf disyariatkan bertujuan
untuk menghilangkan aib dari korban qadzaf dan dialah yang mengambil manfaat
secara khusus dari had qadzaf tersebut. Dari sisi ini had qadzaf itu sendiri
adalah hak seorang hamba dan didalamnya terdapat makna larangan. Oleh kerana
itu dinamakan dengan had atau yang mencegah atau yang melarang. Tujuannya
adalah menghindarkan masyarakat dari kerosakan dan membersihkannya dari
kemungkaran. Dan inilah tanda syariat Islam.
Malikiah – sesungguhnyahad qadzaf adalah hak seorang
hamba yang tidak dilaksanakan kecuali dengan tuntutan atau permintaannya.
Ertinya si hamba berhak untuk menggugurkannya jika tidak mengangkat perkara kepada
hakim. Adapun jika ia telah mengangkat perkara kepada hakim dan telah sampai
kepadanya maka tidak dibenarkan bagi siapapun untuk menggugurkannya dalam
keadaan ini. Hal itu disebabkan kerana para ulama telah sepakat bahawasanya had
jika telah diangkat kepada hakimmaka wajib bagi hakim untuk melaksanakan had
atas pelakunya. Dengan demikian dalam keadaan ini diharamkan untuk menerima
syafaat untuk menggugurkan had tersebut. Kecuali jika menginginkan untuk
menutupi aib yang timbul pada korban qadzaf tersebut.
No comments:
Post a Comment