Para imam mazhab telah sepakat bahawasanya jika ada
orang yang melontarkan qadzaf kepada orang lain secara berulang-ulang, disatu
majlis atau di berbagai majlis yang berbeza baik qadzaf tersebut dengan satu
kalimat atau dengan sejumlah kalimat kepada satu orang atau sekumpulan orang
maka had cambukan tersebut tidak dilakukan secara berulang-ulang dengan dalil
qadzaf yang berulang-ulang dilakukan. Akan tetapi yang dilakukan adalah sekali
had qadzaf saja.
Adapun jika seseorang melontarkan dua kali qadzaf
kepada satu orang maka ia dikenakan satu had saja. Kecuali jika ia mengulangi
qadzaf tersebut setelah pelaksanaan had maka had tersebut pun diulangi kembali
meskipun lafaznya tidak secara terang-terangan. Contohnya adalah perkataannya
setelah pelaksanaan had “demi Allah, aku tidak berbohong”, atau yang lainnya
dari berbagai lafaz yang menunjukkan kepada tuduhan perbuatan zina. Alasannya
adalah kerana tindakan tersebut dianggap sebagai had baru setelah had pertama.
Selain itu, para imam mazhab juga sepakat bahawa
jika seseorang melakukan sekali qadzaf maka ia dikenakan satu had saja. Begitu
juga jika selanjutnya ia melontarkan qadzaf lagi maka ia dikenakan had kedua.
Jika kembali lagi melontarkan qadzaf yang baru atau ketiga maka ia dikenakan
had ketiga. Begitulah seterusnya
No comments:
Post a Comment