Hanafiah,
Hanabilah dan Syafi’eyah dalam satu pendapatnya mengatakan – jika seorang
pencuri dikenakan hadd potong tangan kerana mencuri, kemudian barang curiannya
dicuri oleh orang lain maka tidak ada hak bagi dia (pencuri pertama) dan
pemilikharta untuk memotong tangan pencuri yang kedua.
Malikiah
dan Syafi’eyah dalam satu pendapat lain – dipotong tangan pencuri yang kedua
jika ada tuntutan dari pemilik barang kerana dia telah mengambil barang yang
mencapai nisab dari tempat yang terjaga dan tidak mempunyai syubhat kepemilikan
baik pencuri yang pertama telah dipotong tangannya atau belum.
Jika
pencuri yang kedua mencurinya sebelum pencuri yang pertama dipotong tangan atau
setelah digugurkan hadd baginya kerana syubhat maka pencuri yang kedua dapat
dipotong tangannya dengan tuntutan dari pencuri yang pertama kerana hilangnya
nilai dari harta tersebut gugur ketika sudah dipotong tangan pencurinya akan
tetapi tangan pencuri pertama tidak dipotong maka pencuri kedua dianggap
sebagai orang yang menghasab (merampas).
Hanafiah
– jika hakim telah memutuskan hadd potong tangan bagi pencuri kemudian
pemiliknya menghinahkan harta curian tersebut kepada pencuri atau menjual
kepadanya maka tidak dipotong tangan pencuri tersebut.
Syafi’eyah,
Malikiah dan Hanabilah – dalam permasalahan seperti ini wajib hukumnya untuk
tetap melaksanakan hadd potong tangan. Kerana pencurian sudah terlaksana dengan
tanpa syubhat dan telah diangkat permasalahannya kehaddapan hakim begitupun
juga keputusan sudah diturunkan.
No comments:
Post a Comment