Pendapat
para imam ikutan berbeza dalam hal ini, apakah tangan pencuri mushaf,
kitab-kitab ilmu agama dan hal-hal yang berhubungan dengannya dipotong atau
tidak.
Mazhab
Hanafi – Tidak ada hadd potong tangan dalam kes pencurian semacam ini meski
nilainya mencapai nisab dan meskipun kitab-kitab tersebut dihiasi emas. Kerana
seseorang dapat sahaja berdalih untuk dibaca. Disamping itu kerana yang ingin
dijaga dari kitab-kitab tersebut sebenarnya adalah isinya sedangkan isi dari
kitab tersebut mengandungi nilai harta (materi). Adapun hal-hal lain yang
menjadi perangkatnya seperti jilid kulit dan hiasan yang lainnya maka hukumnya
adalah mengikut kepada isinya diikutkan kepadanya. Sedangkan barang-barang yang
mengikut kepada sesuatu yang menjadi inti tidak dianggap yakni tidak kuat untuk
dijadikan alas an untuk menegakkan hukuman hadd. Kerana jika bersatu antara
perkara yang mewajibkan hadd potong tangan dengan perkara yang tidak
mewajibkannya maka hukumnya tidak wajib menjalakan hukuman potong tangan sebab
didalamnya telah terdapat hal yang mendatangkan syubhat yang dapat pengguguran hadd.
Begitupun juga tidak ada hadd potong tangan bagi yang mencuri buku ilmu agama
kerana semuanya dapat sahaja dijadikan alas an untuk dibaca dan didalamnya
hanya ilmu dan bukan harta yang dinilai. Akan tetapi jika mencuri jilid dan
kertas sebelum ditulis maka dikenakan hadd kerana merupakan barang yang
bernilai.
Mazhab
Syafi’e – pencuri mushaf dikenakan hadd potong tangan begitupun juga buku-buku
ilmu agama kerana hal tersebut merupakan harta bernilai yang dapat diperjual
belikan. Demikian juga dengan buku-buku bahasa dan sastera syair-syair yang
bermanfaat. Akan tetapi jika buku-buku yang dicuri tidak berguna dan mudah maka
dinilai jilid dan kertasnya. Jika mencapai nisabmaka dikenakan hukuman hadd.
Pendapat ini juga merupakan pendapat Abu Tsaur,Ibnu Qasim dan Ibnu Mundzir
mereka mengatakan bahawa barang tersebut merupakan harta yang bernilai.
No comments:
Post a Comment