Adapun lafaz-lafaz qadzaf terbahagi kepada tiga
bahagian iaitu lafaz yang terang-terangan, kiasan dan sindiran
Para ahli fiqh sepakat bahawasanya had qadzaf
dilaksanakan jika qadzaf dilakukan dengan lafaz terang-terangan contohnya
seperti ungkapan “wahai perempuan penzina”, “engkau telah berzina”. Adapun
contoh lafaz qadzaf yang berupa kiasan adalah seperti “wahai Fasiqah (yang
fasik)”,atau “wahai Fajirah (makna kiasan penzina)”. Semua lafaz qadzaf yang
berbentuk sindiran ini tidak dianggap sebagai qadzaf secara hakikat dan tidak
dilaksanakan had kerananya kecuali memang sesuai dengan keinginan atau maksud
si pelaku sebagai qadzaf. Namun jika sipelaku berkata: “aku tidak bermaksud
melontarkan qadzaf tersebut dengan perbuatan zina” atau si mangsa menyatakannya
sebagai dusta,maka yang menjadi pegangan adalah perkataan si pelaku dengan
sumpahnya. Dalam hal ini, seorang imam atau penguasa harus memberikan hukuman
biasa atau ta’zir sesuai dengan pendapatnya.alasannya adalah kerana tindakan si
pelaku telah mencoreng nama baik korbannya dan membuatnya malu.
Adapun untuk
lafaz sindiran dalam masalah qadzaf para ulama masih berbeza pendapat:
Ulama Hanafiah dan Syafi’eyah – tidak wajib had qadzaf
dalam lafaz qadzaf yang berbentuk sindiran. Contohnya adalahperkataan “wahai
anak halal, adapun aku bukan seorang penzina dan nasabku jelas adanya dimana
ibunya juga tidak penzina” atau “cari tahutentang asal muasal dirimu” atau “aku
menjaga kehormatandiriku”. Jadi kata sindiran dalam masalah qadzaf dapat sahaja
memiliki makna qadzaf dan yang lainnya sehingga tidak dibenarkan untuk
dilaksanakan had qadzaf atas pelakunya. Hal itu disebabkan kerana pada dasar
segala sesuatunya adalah terbebas dari tanggungan. Namun dalam hal ini si
pelaku wajib diberikan hukuman ta’zir saja. Jadi qiasan tersebut adalah syubhat
dan syubhat itu sendiri dapat menolak pelaksanaan had.
Malikiah – wajib secara mutlak untuk melaksanakan
had dalam qadzaf yang menggunakan lafaz sindiran. Baik si pelaku meniatkan
qadzaf atau tidak meniatkannya. Hal itu disebabkan kerana salah satu dari dua
niat tersebut pasti dilakukan oleh si pelaku qadzaf meskipun kita tidak
mengetahui intinya.had qadzaf tersebut dilakukan sebagai bentuk pensucian diri
pelaku dari kebiasaan buruk tersebut dan mendidik dirinya yang buruk.
Hanabilah – jika seseorang berniat melakukan qadzaf
dalam menggunakan lafaz qadzaf yang berbentuk sindiran dan ia menafsirkan hal
tersebut maka wajib dikenakan had qadzaf kepadanya. Jika ia tidak berniat
melontarkan qadzaf kepada seorang pun, maka perkataan yang dipegang adalah
perkataan pelakunya dengan sumpahnya.
No comments:
Post a Comment