Jika
seseorang menikahi wanita dan meninggalkannya selama dua tahun,kemudian isteri
tersebut mendapatkan khabar tentang kematian suaminya. Maka dia melakukan ‘idah
atas kematian suaminya. Lalu wanita itu menikah lagi dengan yang lain dan
melahirkan anak dari suami yang kedua. Setelah itu tiba-tiba datang suami
pertama yang diberitakan meninggal, maka ulama Syafi’eyah, Malikiah dan
Hanabilah dalam masalah ini berpendapat bahawa anak yang dilahirkan mengikuti
nasab suami yang kedua kerana dapat dipastikan secara yakin bahawa dia menikahi
wanita tersebut dan menggaulinya dan wanita itu sebagai firasynya dan itu dapat
diterima secara logika.
Mazhab
Hanafi – jika seorang menikahi wanita dan meninggalkannya selama dua tahun
kemudian isteri tersebut mendapatkan khabar tentang kematian suaminya. Maka dia
melakukan ‘idah atas kematian suaminya. Lalu wanita itu menikah lagi dengan
yang lain dan melahirkan anak dari suami yang kedua. Setelah itu tiba-tiba
datang suami pertama yang diberitakan meninggal,maka anak yang dilahirkan
diikutkan nasabnya kepad suami yang pertama dan wanita tersebut menjadi
tertalak dari suami yang kedua dan kembali menjadi isteri bagi suami yang
pertama.
Dalil
ulama Hanafiah: الولد لصاحب الفراش
ertinya – “Anak itu mengikuti yang berhak atas firasy (hak menggauli isteri)”.
Mazhab
Syafi’eyah, Malikiah dan Hanabilah berpendapat bahawa yang dimaksudkan
dengan الفراش
dalam haddis adalah perempuan dan juga digunakan untuk keadaan persetubuhan.
Mazhab
Hanafiah – الفراش dalam haddis tersebut
maksudnya adalah suami sebagaimana disebutkan oleh Ibnu Arabi dengan
mendasarkan kepada ucapan Jarir: “وبات، تعانقة باتت
فراشها”
No comments:
Post a Comment