Para
imam yang empat sependapat bahawa haram hukumnya menggauli binatang. Akan
tetapi mereka berbeza pendapat tentang hadd yang wajib dikenakan bagi yang
melakukan perbuatan tersebut.
Mazhab
Hanafi – tidak ada kewajipan hadd bagi yang melakukan hal tersebut kerana tidak
ada dalil dari al-Quran atau haddis yang menerangkan hukum tersebut begitupun
juga tidak pernah disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w melakukan hadd bagi pelaku
perbuatan tersebut. Akan tetapi hukuman yang wajib bagi pelakunya adalah
hukuman ta’zir sesuai dengan pandangan hakim seperti dikurung, dipukul atau
dicerca atau hukuman yang lain sehingga menjadi pelajaran bagi yang lain jika
melakukan hal tersebut.
Mazhab
Maliki – hadd yang wajib untuk perbuatan ini adalah hadd yang berlaku dalam
zina iaitu cambuk bagi yang tidak muhsan dan rejam bagi yang muhsan, kerana
perbuatan tersebut merupakan persenggamaan dalam kemaluan yang diharamkan oleh
syariat dan mendatangkan kenikmatan berahi sebagaimana halnya qubul dan dubur.
Mazhab
Syafi’e – ada tiga pendapat: pendapat yang azhar dalam mazhab adalah seperti
pendapat mazhab Malikiah iaitu hadd zina. Pendapat kedua mengatakan bahawa
hukumnya adalah dibunuh baik yang muhsan atau bukan. Pendapat yang ketiga dari
mazhab Syafi’e mengatakan bahawa hukumannya adalah ta’zir sesuai dengan
pandangan imam dan tidak ada hukum hadd bagi perbuatan tersebut seperti
pendapat mazhab Hanafi.
Mazhab
Hanbali – wajib dilakukan hadd bagi yang melakukan perbuatan tersebut akan
tetapi dalam bentuk haddnya ada dua riwayat dalam mazhab Hanbali. Riwayat
pertama menyebutkan haddnya sama dengan hadd homoseks dan riwayat yang kedua
menyebutkan hukumnya adalah ta’zir dan ini merupakan pendapat rajah dalam
mazhab.
No comments:
Post a Comment