Ulama
telah bersepakat bahawa seseorang dalam kes zina dapat diterima baik yang
mengaku itu lelaki atau perempuan yang muhshan atau yang tidak, yang merdeka
atau hamba. Tapi dengan syarat orangnya harus sudah baligh, berakal, mumayyiz
dan tidak dipaksa untuk mengaku.
Mereka
(ulama) berbeza pendapat soal jumlah ucapan ikrar yang dianggap sah yakni
apakah cukup dengan berikrar satu kali atau disyaratkan harus berkali-kali.
Mereka yang berpendapat bahawa jumlah pengakuan merupakan syarat sesame mereka
juga berselisih pendapat apakah pengakuan boleh diucapkan hanya disatu majlis
pengadilan atau harus dibeberapa majlis yang berbeza.
Mazhab
Hanafi dan Hanbali – bilangan dalam ikrar zina adalah syarat sehingga tidak sah
kecuali bila pengakuan telah diulangi sebanyak empat kali serta didasari dengan
akal sihat dan telah baligh kerana data atau bukti yang kuat sangat ditekankan
dalam masalah hudud. Sesungguhnya Allah lebih suka alam ini tetap tegak
daripada binasa sebagaimana firman-Nya: “Dan jika mereka condong kepada
perdamaian maka condonglah kepadanya dan bertawakallah kepada Allah…”
(al-anfal:61)
Maksud
ayat diatas adalah: tinggalkanlah peperangan apabila musuh-musuhmu telah tunduk
dan mengajak untuk berdamai. Selanjutnya serahkan kepada Allah s.w.t
Mazhab
Maliki dan Syafi’e – untuk dapat dilakukan hadd kepada sipelaku zina, cukup
dengan satu kali pengakuan sahaja. Berbeza dengan kes-kes yang lain seperti
pembunuhan,pencurian, minum khamar dan sebagainya, jumlah pengakuan dalam
kes-kes ini menjadi syarat yang wajib dipenuhi. Landasan mazhab ini adalah haddis
Abi Hurairah dari sabda Nabi s.a.w dalam kisah al-‘Asif yang berbunyi ertinya:
“Pergilah periksa perempuan (isteri) si anu wahai Unais,jika ia mengakui
(perbuatannya) maka rejamlah ia,”Unais pun pergi melaksanakan perintah Nabi
s.a.w. Lalu si perempuan itu mengakui perbuatannya.kemudian Nabi s.a.w
memerintahkan agar perempuan itu direjam dan tidak menanya berapa kali si
perempuan itu mengakui perbuatannya.
Mazhab
Hanbali – pengakuan cukup diucapkan empat kali sahaja meskipun hanya disatu
majlis
Mazhab
Hanafi – pengakuan harus diucapkan empat kali diempat majlis yang berbeza.
Dalil yang menjadi landasan mazhab mereka ini adalah haddis shahih yang
diriwayatkan Muslim bersumber dari Abi Buraidah bahawa Ma’iz bin Malik
mendatangi Nabi s.a.w lau Nabi s.a.w menolaknya, kemudian datang lagi untuk
kedua kalinya dan NAbi s.a.w tetap menolaknya. Kemudian Nabi s.a.w mengutus
seorang sahabatnya kepada keluarga Ma’iz untuk menanyakan keadaan mentalnya.
Lalu keluarganya menjawab: setahu kami ia adalah orang yang sihat akal.
Kemudian orang tersebut kembali mendatangi Nabi s.a.w untuk ketiga kalinya.
Nabi s.a.w kembali mengutus utusannya kepada keluarga Ma’iz namun pihak
keluarga tetap menjawab dengan jawapan seperti semula:ia sihat dan akalnya
normal. Ketika Ma’iz datang untuk keempat kalinya barulah Nabi s.a.w menggali
lubang untuk merejamnya.
No comments:
Post a Comment