Ulama
Syafi’eyah, Malikiah dan Hanabilah mengatakan bahawa jika seorang suami menuduh
isterinya berzina hukuman yang wajib bagi dia ketika itu adalah hadd dicambuk
lapan puluh kali, akan tetapi dapat digugurkan dengan melakukan li’an
sebagaimana jika menqazaf orang lain maka hukumnya adalah hadd. Dan yang dapat
menggugurkannya adalah saksi. Akan tetapi ketika suami enggan melakukan li’an
maka dikenakan hadd seperti yang dikatakan oleh Nabi s.a.w kepada Hilal bin
Umayyah ketika dia menqazaf isterinya: “Serahkan bukti atau hadd bagimu”.
Dan
jika pihak yang enggan lakukan li’an adalah isteri maka ia wajib dikenakan hadd
zina sebagaimana jika ia mengakui/berikrar telah melakukan zina. Kerana para
ulama tersebut – Syafi’eyah, Malikiah dan Hanabilah berpendapat seorang yang
berzina dikenakan hadd dengan satu kali ikrar. Dalam al-quran disebutkan bahawa
didalam menuduh orang lain berzina yang bersangkutan dihaddapkan kepada dua hal
iaitu: kewajipan mendatangkan saksi atau dihukum dengan hadd qazaf begitupun
juga dengan menuduh isteri berzina yang bersangkutan dihaddapkan pada dua
keharusan iaitu: li’an atau hadd kerana firman Allah s.w.t: “dan dibebaskan
baginya azab”.
Mazhab
Hanafi – jika seorang suami enggan untuk melakukan li’an maka dia dikurung
sampai mahu melakukannya kerana li’an adalah hukum yang wajib dijalani baginya
berdasarkan nas al-Quran dan dia dikurung sampai melakukannya kerana dia enggan
melakukan sesuatu yang mampu dia lakukan atau dia dapat mengatakan kalau
tuduhannya adalah bohong dan dikenakan hadd. Ketika dia mengakui kebohongan
tuduhannya maka gugurlah hukum melakukan li’an dan ketika gugur li’an maka yang
wajib adalah hadd. Qazaf kerana dia tidak dapat terlepas begitu sahaja dari
hukumannya ketika li’an telah gugur maka beralih kepada hadd kerana itu adalah
hukuman asli.
No comments:
Post a Comment