Dalam
melaksanakan hukuman hadd bagi pelaku zina, disyaratkan bahawa orang yang
melakukannya mengetahui keharaman zina. Maka jika seandainya seorang yang
tertuduh melakukan zina mengaku ketika hukuman hadd sedang dijalankan kepadanya:
bahawa ia tidak tahu kalau perbuatan zina itu adalah haram dan sama sekali
tidak tahu tentang hukumnya dan kemudian ia memperkuat argumennya dengan sumpah
maka pengakuannya tersebut dapat diterima. Dan hukuman hadd yang sedang
berlangsung wajib dihentikan dengan adanya syubhat yang membuat fakta menjadi
tidak jelas itu. Dalilnya adalah sebuah riwayat yang menyatakan bahawa Nabi
s.a.w bertanya kepada orang yang mengaku berzina di haddapannya dengan
sabdanya: apakah engkau tahu apa itu zina?
Mazhab
Maliki – menurut mereka jika seorang berkata ketika hukuman hadd sedang
dijalankan: aku tidak tahu bahawa zina itu haram secara syarak mahupun secara hukum
sedang ia masih baru memeluk agama Islam atau hidup jauh dari ulama maka hukuman
hadd wajib dihentikan. Sebab boleh jadi pengakuannya itu benar. Kemungkinan itu
membuat hukumnya menjadi tidak pasti (syubhat). Namun jika seandainya tidak
demikian adanya yakni ia sudah lama beragama Islam sehingga kesempatan untuk
mempelajari agama Islam telah terbentang luas baginya atau ia hidup dekat dari
ahli ilmu, berbaur dengan orang yang telah berkebudayaan maju, sehingga segala
informasi tentang Islam segalanya telah dapat diketahuinya, maka hukuman hadd
wajib dijalankan atasnya. Sedang pengakuan-pengakuannya diatas tidak dapat
diterima sebab alasannya itu telah batal dengan pengakuannya didepan hakim
bahawa ia telah melakukan zina atau batal dengan pernyataan saksi atas
perbuatannya.
No comments:
Post a Comment