Para
ulama berbeza pendapat soal apa dan mana sahaja yang boleh diperlihatkan dari
anggota tubuh perempuan dihadddapan lelaki yang ajnabi baginya. Perbezaan itu
bertumpu pada perbezaan mereka dalam memahami pesan atau maksud yang terkandung
dalam firman Allah s.w.t: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah
mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka
menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) Nampak daripadanya…” (al-Nur:31)
Mereka
berselisih pendapat dalam hal apa yang dimaksudkan dengan ghadddul basar,
menahan penglihatan kepada seorang yang berstatus sebagi mahram baginya. Mereka
juga berbeza pendapat dalam memahami maksud menjaga kemaluan kecuali kepada
isteri saja. Dalam firman Allah s.w.t: “Dan orang-orang yang menjaga
kemaluannya kecuali terhadddap isteri-isteri mereka atau hamba yang mereka
miliki maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela” (al-Mukminun:5-6)
Demikian
juga mereka berbeza pendapat dalam memahami firman Allah: “Dan janganlah mereka
menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) Nampak daripadanya…” (al-Nur:31)
Mazhab
Syafi’e dan Hanbali- seluruh badan perempuan yang merdeka adalah aurat.
Sedikitpun dari anggota tubuhnya tidak boleh diperlihatkan kepada lelaki
ajnabi-nya kecuali dalam keadaan sangat diperlukan (dharurah) seperti untuk
kepentingan berubat, pertunangan, memberikan kesaksian dihadddapan pengadilan,
jual-beli. Hanya saja mereka mengecualikan wajah dan dua telapak tangan. Sebab
memperlihatkannya dianggap darurat berbeza dengan tumit kaki. Menurut mereka
memperlihatkannya bukanlah suatu keharusan (darurat). Untuk yang terakhir ini
sebenarnya mereka juga berbeza pendapat. Yang ashahh bagi dikalangan mereka
adalah tumit lelaki termasuk aurat bagi perempuan.
Mazhab
Hanafi dan Maliki – seluruh badan perempuan yang merdeka adalah aurat kecuali
wajah dan dua telapak tangan. Maka boleh bagi perempuan memperlihatkannya
ditempat terbuka meskipun kepada lelaki ajnabi-nya. Akan tetapi mereka membuat
persyaratan atas kebolehan memperlihatkannya iaitu dipastikan tidak menimbulkan
fitnah. Jika sebaliknya fitnah dipastikan akan terjadi seperti seorang
perempuan yang mengenakan banyak hiasan pada wajah dan dua telapak tangannya
atau perempuan yang sangat cantik maka
hukumnya menutupnya (wajah dan dua telapak tangan) adalah wajib sama
dengan hukum menutup anggota badannya yang lain. Demikian itu tujuannya adalah
untuk menutup kemungkinan (Saddu al-Zarai’) terjadinya fitnah sebab pandangan adalah
awal dan tali penghubung perzinaan. Pandangan adalah anak panah beracun yang
dapat menembus kelubuk hati. Pandangan kerap kali menjadi benih yang membuahkan
malapetaka.
No comments:
Post a Comment