Mazhab
Hanafi – bila yang bernyanyi adalah seorang wanita dengan suara rendah sekira tidak
sampai terdengar oleh orang lain maka hukumnya adalah boleh. Tapi sebaliknya
bila ia bernyanyi dengan suara keras sampai terdengar oleh orang lain maka
hukumnya adalah haram lebih-lebih bila nyanyiannya mengandungi ungkapan yang
mengundang syahwat, menimbulkan fitnah seperti nyanyian yang menggambarkan
sorang wanita, nyanyian yang memuja-muja khamar, nyanyian cinta atau roman dan
sebagainya.
Adapun
bila yang bernyanyi seorang lelaki, jika nyanyiannya bermaksud untuk memotivasi
diri atau untuk membangkitkan semangat perajurit perang, mendorong seseorang
untuk semangat bekerja dan jihaddd hukumnya adalah boleh. Tapi jika nyanyiannya
nyanyian cinta, roman, seks hukumnya adalah haram.
Demikian
juga (boleh hukumnya) menyanyikan kisaha atau kenangan masa lalu yang
menggembirakan dengan syarat tidak memakai alat muzik dan tidak mengandungi
ungkapan-ungkapan kotor dan seks, tidak ditempat maksiat seperti tempat
perkumpulan yang didalamnya bercampur lelaki dan perempuan. Bila syarat-syarat
ini tidak terpenuhi maka hukum nyanyiannya adalah haram sebagaimana yang
terjadi pada zaman sekarang.
Mazhab
Maliki – nyanyian adalah haram bagi perempuan dan selanjutnya haram
mendengarnya. Nyanyian yang boleh menurut mereka hanyalah nyanyian seorang
lelaki yang bertujuan untuk membangkitkan semangat perang atau member semangat
kepada unta yang sedang berjalan di tengah padang pasir dan dengan syarat tidak
diiringi dengan alat muzik.
Mazhab
Syafi’e – hukum nyanyian yang sifatnya suka ria adalah haram jika diiringi
dengan alat muzik. Haram bagi perempuan dan lelaki. Demikian juga hukum
mendengarnya. Imam Syafi’e pernah berkata: “nyanyian adalah perbuatan yang
melalaikan dan dibenci (Syari’), mirip dengan kebatilan. Orang yang banyak
melakukannya dianggap safiih (bodoh) sehingga kesaksiannya tidak dapat
diterima”.
Mazhab
Hanbali – nyanyian adalah haram bagi perempuan dan lelaki bila
dianggapmembangkitkan syahwat pendengarnya atau mengundang untuk bercampurnya
lelaki dan perempuan atau juga bila nyanyiannya dapat meerndahkan wibawa dan
kehormatan diri. Hukum mendengarnya juga haram kerana seorang yang mendengarkan
melalui nyanyian asyiknya minum khamar, indahnya pipi, dada, indahnya kerinduan
terhadddap seseorang, tergeraklah syahwatnya dan syaitanpun datang menghiasi
dan menggoda hatinya akhirnya ia pun terjerumus melakukan maksiat menuruti
keinginan syahwatnya. Dengan demikian maka nyanyian itu beerti menjadi alat
bantu bagi syaitan untuk menjerat manusia kelembah maksiat. Sesuatu yang
menjadi alat bantu atau penyebab terjadinya perbuatan haram maka ia pun turut
menjadi haram.
No comments:
Post a Comment