Para
ulama berbeza pendapat dalam hukum meminum sari buah yang diperas kemudian
dibiarkan lama lalu dimasak.
Mazhab
Hanafi- Haddd untuk selain khamr dari segala macam bentuk sari buah adalah
tergantung pada ukuran mabuk atau tidaknya. Sebagai contoh misalnya sari buah
kurma dan kismis kalau sampai berubah dan berbuih kerana lama disimpan maka hukum
meminumnya menjadi haram sedikit atau banyak. Tapi namanya adalah “nabidz”
bukan khamr. Maka bila ia memabukkan, yang meminumnya wajib dihukum dan ia
“nabidz” tersebut digolongkan kepada najis berat (mughallazhah) berdasarkan
dalil qat’I dari Nabi s.a.w dengan sabdanya:
“Khamr
berasal dari dua pohon ini, lalu beliau menunjuk kea rah pohon anggur dan
kurma, maka apabila keduanya dimasak atau dimasukkan ke dalam masakkan maka
hilanglah dari keduanya apa yang biasanya diduga oleh peminum bahawa ia tidak
memabukkan sampai membuat linglung. Akan tetapi jika keduanya terlalu lama
mendidih (dimasak), maka haram diminum”.
Adapun
sari gandum (hintah), tin, beras, gandum (sya’ir), jagung, madu hukumnya adalah
halal menurut mazhab ini. Baik yang sudah direndam lama atau dimasak tapi
dengan syarat tidak memabukkan, bila membuat mabuk maka haram. Yang meminumnya
dikenakan hukuman apabila ia mabuk kerana banyak meminumnya. Masih menurut
mazhab ini, susu yang berubah dan membuat mebuk hukumnya juga menjadi haram.
Mazhab
Maliki, Syafi’e dan Hanbali- setiap minuman yang banyaknya memabukkan maka
sedikitnya pun tetap haram dan minuman tersebut dinamakan khamr. Orang yang
meminumnya dikenakan hukuman haddd. Baik yang diminum tersebut dari jenis
anggur, kismis, gandum (hintah), gandum (sya’ir), tin, jagung, beras, madu,
susu dan lain-lain yang mentah atau yang dimasak kerana yang dinamakan khamr
secara bahasa adalah sesuatu yang menutup akal (maakhamiru al-aqli).
Diriwayatkan
bahawa Rasulullah s.a.w yang bersabda: “Segala yang memabukkan adalah khamr”.
Maka yang dinamakan khamr secara hakikat kebahasaan yakni bahasa yang lazim
dipakai untuk sebutan khamr adalah sari buah atau perahan anggur yang sudah
berubah. Sedangkan pengertiannya secara hukum syarak adalah: “Segala minuman
yang memabukkan”.
Diriwayatkan
dalam kitab sahih Bukhari dan Muslim dari haddis Umar bahawa beliau berkata:
“Khamr yang diharamkan nas adalah lima iaitu anggur, tamar, madu, gandum
(hintah), gandum (sya’ir)”. Namun meski demikian yang dinamakan khamr itu
adalah sesuatu yang menutup akal. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
No comments:
Post a Comment