Apabila
sari yang diperas itu sudah disimpan selama tiga hari tapi tidak berubah
baunya, ertinya masih tetap tidak panas dan tidak dicampur dengan keju, maka statusnya
tidak berubah menjadi khamr dan halal diminum. Kerana dalam bentuk seperti ini
ia tidak akan membuat mabuk. Hal ini berdasarkan atsar yang diriwayatkan
Aisyah, ia berkata: “Kami membuat nabidz untuk Rasulullah s.a.w dalam sebuah
wadah dari kulit yang diikat atasnya san memiliki lubang dibawahnya. Kami
membuat nabidz tersebut pada pagi hari lalu beliau meminumnya petang hari. Dan
kami membuatnya petang hari lalu beliau minum pagi hari. (riwayat Imam hamad,
Muslim, Abu Daud dan Imam Tirmidzi Rahimahumullah)”
Mazhab
Hanbali – apabila sudah berlalu tiga hari, maka ia langsung berubah nama
menjadi khamr dan hukum meminumnya haram. Wajib menumpahkannya walaupun ia
belum mendidih atau berubah baunya dan tidak dicampur dengan keju. Alasannya
adalah ia dinamakan khamr hanyalah semata-mata kerana disimpan (sampai tiga
hari). Alasan lain adalah riwayat dari Ibn Umar, beliau berkata tentang ‘ashir:
“minumlah ia sebelum syaitannya datang”. Kemudian ia ditanya: Setelah berapa
lama syaitannya datang? Jawabnya: Setelah tiga hari (Kitab Hikam Ahmad dan
selainnya).
No comments:
Post a Comment